top of page
חיפוש
תמונת הסופר/תשיר דדון

מדיטציית שמאטה - עשרת השלבים להשגת שלווה מדיטטיבית

עודכן: 10 ביולי 2023

המושג שמאטה (Shamatha) מורכב משתי הברות בסנסקריט - Shama - רוגע, שלווה, ו-tha - שהייה. ושתיהן יחד - ״שהייה בשלווה״ (Calm abiding).

המצב התודעתי - שמאטה - מתייחס לשלב ריכוז מתקדם בו התודעה יכולה להשאר בצורה מאוזנת וממוקדת לגמרי באובייקט מדיטטיבי, ללא כל מאמץ, למשך 3-4 שעות.

בימים אלו, דבר זה אולי נשמע מעט כמו מדע בדיוני, אבל למעשה את מצבי הריכוז האלו חקרו יוגים רבים בעבר (ואפילו מצבי ריכוז גבוהים יותר!), וקיימות עדויות רבות וכתבים רבים המתארים את המצבים הללו ואת הדרך אליהם.


התרשים מטה הינו תרשים בודהיסטי, המייצג את עשרת השלבים ממצב הריכוז הראשוני שלנו, בו אנו מפנים את הקשב לרגע בודד לאובייקט לפי רצוננו, ועד לשלב העשירי - שמאטה - בוא נוכל להניח ללא מאמץ את תשומת ליבנו על אובייקט נבחר למשך 3-4 שעות, ובכל משך זמן זה האובייקט נחווה בצורה בהירה לגמרי, עם מיקוד וחדות מושלמים של התודעה.

אציג בקצרה את עשרת השלבים ואת משמעויות הדמויות בתרשים.

הנזיר - זהו המתרגל - אנחנו.

הפיל - מייצג את תודעתינו. צבעו השחור שנעלם בהדרגה מייצג את השקיעה, הקהות של התודעה.

הקוף - מייצג את הסחות הדעת.

החבל בידו של הנזיר - נקרא ״חבל המיינדפולנס״. מיינדפולנס במקום זה אינה תואמת לשימוש המודרני במילה מיינדפולנס, ומתארת את האיכות של החזקת האובייקט בתודעה.

המוט בידו של הנזיר - מייצג את הנחישות וההתמדה.

הלהבות (לאורך השביל) - מייצגות את המאמץ (שהולך ופוחת ככל שמתקדמים בדרך).

הארנב - מייצג שקיעה מעודנת של התודעה.


עשרת השלבים:

שלב 1 - תשומת לב מכוונת - שלב זה ממומש כאשר המודט מפנה את תשומת ליבו לאובייקט הנבחר.

שלב 2 - תשומת לב מתמשכת - שלב זה ממומש כאשר המודטת מפנה את תשומת ליבה לאובייקט הנבחר למשך כדקה או דקות בודדות.

שלב 3 - תשומת לב מתחדשת - בשלב זה המודט מזהה במהירות כשתודעתו איננה על האובייקט הרצוי ומחדש את הקשר עם האובייקט לאחר זמן קצר. רוב זמן התרגול תשומת הלב נמצאת עם האובייקט הנבחר.

שלב 4 - תשומת לב קרובה - המתרגלת איננה שוכחת יותר את אובייקט המדיטציה לחלוטין. בשלב זה התירגול יכול להמשך באופן רציף כשעה (פחות או יותר). כעת בזמן המדיטציה אין יותר התרגשות ברמה גסה, אך עדיין קיימת התרגשות מעודנת.

שלב 5 - תשומת לב מאולפת - המתרגל מוצא סיפוק בסמאדהי (samadhi). כעת אין יותר קהות ברמה גסה, אך יש קהות מעודנת אשר גורמת לשקיעה מעטה של התודעה ואיבוד החדות המיטבית של האובייקט.

שלב 6 - תשומת לב שקטה - אין התנגדות לתרגול. כעת האובייקט נחווה בצורה בהירה יותר ואין כמעט קהות מעודנת של התודעה.

שלב 7 - תשומת לב שקטה לגמרי - בזמן תרגול כבר לא עולים רגשות של השתוקקות, דכדכוך או קהות. כל סטיה ממיקוד באובייקט מתוקנת על ידי מאמץ שכמעט ואינו ניכר.

שלב 8 - תשומת לב חד-נקודתית - סמאדהי ממושך - תשומת לב מלאה בריכוז באובייקט ללא כל קהות או עוררות אפילו לא בצורה מעודנת, נדרש מאמץ קל בתחילת המדיטציה למציאת האיזון, ומשם כל משך התרגול ימשך בצורה רציפה ללא מאמץ.

שלב 9 - קשב מאוזן - סמאדהי מושלם - על ידי המשך התרגול והיכרות עם המצב המדיטטיבי העמוק, המתרגלת תלמד להכנס למדיטציה בצורה ספונטנית וללא מאמץ כלל, בכל רגע שתרצה. משך המדיטציה, בריכוז מושלם, יוכל להמשך זמן ארוך - כ-3 שעות (או יותר) בכל פעם.

שלב 10 - שמאטה - שלווה מדיטטיבית

המעבר לשלב העשירי - שמאטה - מתואר כמלווה באקסטזה אנרגטית פיסית שמובילה גם להתרוממות מנטלית עוצמתית. אלו מתוארים כשינויים של האנרגיות המעודנות בגוף שנעות לכל עבר ומתאזנות לאחר זמן מה. למעשה רק לאחר שההתרגשות עקב מצב זה שוכחת נאמר שהמתרגל נמצא במצב של שלווה מדיטטיבית (שמאטה).

בשלב זה אין למתרגל תחושה של גופו בעת הישיבה למדיטציה (ראו בחלק העליון של התרשים את הנזיר המעופף) ותודעתו נמצאת במימד מעודן יותר שנקרא ״מימד הצורות״ (בעוד המימד המוכר לנו הוא ״מימד התשוקות״). הדלאי לאמה אומר כי במצב תודעה זה, גם מחוץ למדיטציה, תהיה התודעה איתנה כהר וצלולה כל כך, עד כי נדמה ונוכל לספור את החלקיקים המרכיבים את הקיר. בנוסף - גם השינה תיחווה כמדיטציה ותביא עימה חוויות נפלאות במיוחד.


דרך שהייה והיכרות עם המצבים המדיטטיביים העמוקים הללו מסופר כי ניתן ללמוד להכווין את התודעה לשימושים אשר יראו עבורינו כעל טבעיים (אך למעשה הם טבעיים מאוד:) - כגון - קריאת מחשבות, שמיעה וראיה מרחוק ועוד.

משך הזמן הלוקח לפתח את מצב הריכוז הזה משתנה מאדם לאדם ותלוי בגורמים רבים. נאמר שאת השלב הרביעי והלאה ניתן לממש רק בתנאי ריטריט (תרגול ממושך - רוב שעות היום, ללא עיסוקים אחרים משמעותיים).

בטקסטים מסויימים נאמר כי בתנאי ריטריט, שכל משך היום מוקדש לתרגול, לאנשים בעלי כושר מנטלי ויכולת מנטלית גבוהה מצב זה יכול להתפתח תוך שלושה חודשים. לאנשים בעלי כושר מנטלי ויכולת מנטלית בינונית מצב זה יתפתח תוך שישה חודשים של תרגול, ולאלו בעלי יכולת מנטלית וכושר מנטלי נמוכים מצב זה יתפתח תוך תשעה חודשים של תרגול. אך בימינו, כאשר רובנו מגיעים מעולם של הסחות דעת מרובות, והפרעת קשב היא תופעה שכיחה ונפוצה מאוד, זוהי תחזית אופטימית במיוחד - וכנראה שבפועל התרגול הממושך שיוביל לשמאטה ימשך גם מעל לשנה ויותר (בתנאי ריטריט כמובן).


באופן אישי, אוכל לשתף שגם לאחר שנים של תרגול, ומספר ריטריטים לא מועט (בינהם גם ריטריטים של מספר חודשים) הדרך עוד ארוכה...:) אך ללא ספק מתגמלת ביותר כבר בשלביה הראשונים.


ההסברים ושמות השלבים נלקחו ברובם מתוך הספר "The Attention Revolution" של B.Alan Wallace.

174 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page